'WIELKIE PORUSZENIE, CZYLI NOC BIBLIOTEK W NASZEJ SZKOLE
Wielkie – bo próbowaliśmy poruszyć czytaniem wszystkie zmysły i chęć do działania. Naszą „Noc” rozpoczęliśmy o godzinie 18.00 także od „Lokomotywy” Tuwima. Nie było to tylko czytanie wiersza, ale inscenizacja. Tekst został podzielony na role, trzeba było uważać, aby w odpowiednim momencie swoją kwestię powiedzieć. pokazać (przygotowano sporo rekwizytów) lub wyartykułować.
Było przy tym dużo zabawy. Następnie obejrzeliśmy prezentację na temat bohatera książki pt. „Poza horyzonty” – Jaśka Meli, czytaliśmy ciekawe fragmenty opowieści i zastanawialiśmy się, czego postawa bohatera może nas nauczyć. W toku dyskusji wyciągnęliśmy interesujące wnioski. Prezentacji było jeszcze kilka: o łapaczach snów i o cyklu „Jeżycjada”, by zapoznać uczestników z czekającymi ich zadaniami.
By pofolgować zmysłom smaku i nabrać sił, smażyliśmy naleśniki (ciasto i nadzienie robione przez uczestników), które układaliśmy na wzór wymyślony przez Idę z powieści Małgorzaty Musierowicz. „Paluszki Aspazji” wszystkim bardzo smakowały. Śpiew sprzyja integracji i miłej atmosferze, więc podjęliśmy działania, by poruszyć chęć do tej formy aktywności. Zespołowo lub indywidualnie do linii melodycznej śpiewaliśmy piosenkę pt. „Jadę pociągiem prawdziwym”, a ponieważ trudno było poprzestać na jednej melodii, chętnie kontynuowaliśmy działanie w formie karaoke. Przyszedł też czas na poruszanie szarych komórek. Łatwe a zarazem trudne było ułożenie opowiadania o tematyce podróżniczej lub kryminalnej składające się z czterech słów. Wyszukiwanie słów najdobitniej wyrażających myśl pochłonęło wszystkich na jakiś czas. Fuzji smaków dopełniło smakowanie (nie jednej) pizzy z dodatkami według indywidualnych upodobań, wcześniej zagniecionej przez kilka uczennic. Wesoła atmosfera wskazywała z góry, że trudno będzie poruszyć chęć do snu. Działaniem w tym kierunku było tworzenie łapaczy snów. Powstały piękne ozdoby, które zawisły w sali przeznaczonej do spania. Tam też obejrzeliśmy film pt. „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai: Stella Nostra”. Później rozmowom, dowcipom i żartom zdawało się, że nie będzie końca. Jednak stopniowo cichły i uczestnicy „Nocy Bibliotek” po kolei zapadali w sen. Od czasu do czasu tylko dał się słyszeć szelest nieładnych snów spływających po piórkach łapaczy snów, ale rzadko, ponieważ po takim spotkaniu można było mieć wyłącznie piękne sny.
Trzeba dodać, że opanowaliśmy pomieszczenie biblioteki szkolnej, korytarz i kilka sąsiednich sal, co umożliwiło nam podejmowanie tak różnorodnych działań.
W naszej akcji uczestniczyło 18 uczniów i 4 osoby dorosłe. Było „wielkie poruszenie”, …”wszyscy dobrze się bawili” i … nie było wyjątku.

Ewa Dąbrowska, Katarzyna Marciniak,
Joanna Pietrzykowska, Monika Żalik


NADCHODZI NOC BIBLIOTEK


   Ewa Dąbrowska

KONKURS FOTOGRAFICZNY
Uczniowie klasy 4 a i 5 szkoły podstawowej wzięli udział w konkursie fotograficznym
pt. „Książka ładnie pokazana” ogłoszonym z okazji Tygodnia Bibliotek. Oto ich zdjęcia. Wszystkie są bardzo ładne. Młodzi fotografowie nagrodzeni zostali punktami i pochwałami z zachowania.

   Ewa Dąbrowska

TYDZIEŃ BIBLIOTEK W ... BIBLIOTECE OCZYWIŚCIE!
Tydzień Bibliotek w tym roku przebiegał pod hasłem „Biblioteka. Oczywiście!”. Działania realizujące tę myśl przewodnią miały uświadamiać wszystkim, że zwiększa się zakres działań biblioteki. Można w niej nie tylko czytać i obcować z książką, ale też obejrzeć film czy wystawę, spotkać się z przyjaciółmi, śpiewać, grać w gry planszowe, dzielić się pasjami i podejmować wiele innych form realizacji w zakresie edukacji kulturalnej i uczestnictwa w kulturze.

W naszej bibliotece szkolnej z okazji Tygodnia Bibliotek odbyły się spotkania dla klas: IV a, IV b i V szkoły podstawowej. Uczniowie mogli obejrzeć wystawę ładnych ekspozycji książki. W związku z tym został ogłoszony konkurs fotograficzny na podobne wyeksponowanie książek. Poza tym uczyli się korzystać z księgozbioru podręcznego, wcielali się w postaci z obrazu i fotografii, kontemplowali wiosenny śpiew słowika, a na podstawie filmu pt. „Jaś Fasola w bibliotece” wyciągali wnioski, jak nie należy zachowywać się w bibliotece. Zajęcia rzeczywiście wykraczały poza kanon biblioteczny i mogły przekonać do słów: Biblioteka? Oczywiście!

   Ewa Dąbrowska

TYDZIEŃ BIBLIOTEK 08.05-15.05


   Ewa Dąbrowska

ŚWIĘTO KSIĄŻKI DLA DZIECI
2 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci, który ustanowiono w celu promowania literatury i zachęcania najmłodszych czytelników do sięgania po książki. Data, jaką wybrano na świętowanie, nie jest przypadkowa – to dzień urodzin duńskiego pisarza Hansa Christiana Andersena, którego baśnie są znane dzieciom na całym świecie.
W obchody tego Święta włączyła się również nasza biblioteka szkolna, przygotowując spotkania dla uczniów najmłodszych klas. I tak uczniowie oddziału przedszkolnego i klasy pierwszej dzięki książce Grzegorza Kasdepki pt. „Detektyw Pozytywka” przenieśli się w świat zagadek i tajemnic. Najpierw rozwikłali tajemnicę „pogarszającego się” wzroku bohaterki opowiadania, następnie rozwiązali kilka zagadek, co pozwoliło im rozszyfrować hasło. To z kolei pozwoliło na otwarcie skrzyni pełnej skarbów, czyli… pięknych, nowych i ciekawych książek dla dzieci. Dzieci mogły wybrać sobie książkę do poczytania i do potańczenia w rytm piosenki pt. „Pociąg do książek”, co jednak uniemożliwiły problemy techniczne. Taniec więc przed nami.
Uczniowie klas drugich i trzecich szkoły podstawowej uczestniczyli w innych zajęciach. Poznali lub przypomnieli sobie baśń Andersena pt. „Krzesiwo”, którą wysłuchali z audiobooka. Bawili się w aktorów odgrywających sceny z baśni, domyślając się również, jaki jest ciąg dalszy przygód bohatera. Dowiedzieli się, co to krzemień i jak działa. Rozwiązali też różne zadania. Z opinii uczestników wynika, że spotkanie się podobało.
Miejmy nadzieję, że takie działania zachęcą dzieci do czytania.

   Ewa Dąbrowska

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI DLA DZIECI


   Ewa Dąbrowska

„…IŻ POLACY NIE GĘSI, IŻ SWÓJ JĘZYK MAJĄ!”, CZYLI ŚWIĘTO JĘZYKA OJCZYSTEGO
21 lutego br. obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego – święto proklamowane przez UNESCO w 1999 r. Tego dnia w naszej szkole miało miejsce wiele wydarzeń, dzięki którym chcieliśmy pokazać, że szanujemy i pielęgnujemy język polski.
Uczniowie oddziału przedszkolnego i klasy pierwszej, oglądając teatrzyk KAMISHIBAI, poznali przygody kilku literek (P O L S K A), a także przyswoili sobie pojęcie: język ojczysty. Dla dzieci z klas drugich i trzecich przygotowana została zabawa konkursowa w „łamanie języka”. Trzeba przyznać,
 że wszyscy radzili sobie doskonale z otrzymanymi chwilę wcześniej przykładami łamańców językowych. Gładko wybrzmiały takie wyzwania, jak: „Wyszczerzyła szczeżuja paszczę…, po czym czmychnęła w chaszcze” lub „Szczebiot dzieci i skrzypienie drzwi przeszkadzało nieszczęsnej skrzypaczce w głośnym ćwiczeniu gry na skrzypcach.” Komisja odsłuchująca nagrane występy konkursowiczów miała ogromną trudność w wyłonieniu najlepszych. Stwierdziła, że wszyscy wykonali zadanie wspaniale, wobec czego zwycięzców wybrano drogą losowania. Są to: Lena Adamczak klas II a, Jakub Baksalary klasa II b, Nikola Józefiak klasa III a, Klaudia Kamieniarz klasa III b. Z innym zadaniem zmagali się uczniowie klas czwartych i piątej. Mówi się, że przysłowia są „mądrością narodu”, jednak nie zawsze znaną. Spośród tych, którzy poprawnie uzupełnili zdania wylosowano następujących uczniów: Bartosz Jakubowski i Adam Fiszer z klasy IV a, Patrycja Zep i Łukasz Maćkowiak z klasy IV b oraz Marta Ostropolska i Bartosz Zakrzewski z klasy V. Uczniowie klasy VI wykazywali się znajomością poprawnej polszczyzny: w cudzysłowiu czy w cudzysłowie, ubrać płaszcz czy założyć płaszcz. Trudny jest… język polski. Najmniej błędów popełnili Nina Żalik, Patryk Ryczkowski (1 błąd), Karolina Jakubowska (2 błędy), Patrycja Błocian i Marta Lubiejewska (4 błędy). Natomiast uczniowie gimnazjum zamieniali słowa typowe dla mowy młodzieżowej na język ojczysty. W ten sposób sami uświadomili sobie, że o język polski należy dbać, a dorosłym pomogli, aby nie zachodzili w głowę, co znaczą słowa używane
przez nastolatków. Powstał dzięki temu słowniczek młodzieżowo-polski dla nauczycieli.
Aby nagrodzić trud gimnazjalistów, wyłoniono zwycięzców w kilku kategoriach:
- najwięcej poprawnych odpowiedzi (sprawdzono ze słownikiem PWN) – Bartosz Jagielski i Zofia Łaszczyńska klasa I gimnazjum
- bliski ideału – Michał Kubiak klasa II gimnazjum;
- oryginalność w tłumaczeniu – Piotr Reddig klasa I gimnazjum.
Wszystkim dziękujemy za udział w zabawie. Nagrody-upominki rozdane.

Ewa Dąbrowska, Monika Żalik, Joanna Pietrzykowska

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO


   Ewa Dąbrowska

 Biblioteka czynna

Poniedziałek        8.00 – 14.00
Wtorek            8.00 – 14.00
Środa            8.00 – 14.00
Czwartek        8.00 – 14.00
Piątek             8.00 – 14.00
   Ewa Dąbrowska