PIERWSZAKI CZYTELNIKAMI
CZYTANIE KSIĄŻEK TO NAJPIĘKNIEJSZA ZABAWA...

"Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła." powiedziała nasza noblistka Wisława Szymborska.
Jeśli więc uczniowie klasy pierwszej mieli zostać przyjęci do grona czytelników naszej szkoły, musiało to odbyć się w atmosferze zabawy. Uroczystość, na którą oprócz pierwszoklasistów przybyli uczniowie oddziału zerowego oraz uczniowie klasy drugiej i klas trzecich, odbyła się w Stumilowym Lesie (oczywiście przy pomocy dekoracji i wyobraźni). Uczestnicy wysłuchali kilku fragmentów opowiadań o Kubusiu Puchatku a następnie wzięli udział w wielu zabawach, podczas których odgadywali, co może być prowiantem, liczyli ślady Kubusia i Prosiaczka oraz poprawiali napis na drzwiach Sowy Przemądrzałej. Natomiast najważniejsi goście, czyli pierwszoklasiści, zgodnie z wybraną opaską stawali się Prosiaczkami, Kłapouchymi, Puchatkami, Sowami lub Pszczołami i brali udział w odpowiednich konkursach. Odgadywali, co znajduje się w kieszeni fartuszków, jakie zwierzątko odbija się w wodzie, układali zdjęcie Puchatka podarte przez Łasiczkę, doklejali ogon Kłapouchemu i tworzyli plaster miodu. Było dużo zabawy, śmiechu i radości.  Miejmy nadzieję, że uczniom czytanie będzie już zawsze kojarzyło się z przyjemnością.
Spotkanie miało miejsce 7 lutego.
    Natomiast dzień później uczniowie klasy pierwszej zapoczątkowali swoje wizyty w bibliotece. Wypożyczyli po raz pierwszy książki, dowiedzieli się, jak w bibliotece należy się zachowywać, jak dbać o książki. Najważniejsze jest jednak to, aby rozumieli, jak ważne w życiu jest czytanie książek.

   Ewa Dąbrowska


PUCHATKOWE NAGRODY ROZDANE
Za udział w konkursie cytatów z opowiadania pt. "Kubuś Puchatek" nagrody otrzymali:
    • Justyna Wilczkowiak
    • Patrycja Błocian
    • Igor Biernaczyk
oraz
    • cała klasa III b (wszyscy uczniowie wzięli udział w konkursie).
 Uczniowie, którzy najlepiej rozwiązali  testy słuchania/czytania ze zrozumieniem otrzymali piątki z języka polskiego.
   Ewa Dąbrowska


MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KUBUSIA PUCHATKA
Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka zawsze przypada 18.stycznia, ponieważ tego dnia 1882 roku urodził się pisarz Aleksander Alan Milne - twórca misia o bardzo małym rozumku. Autor, przypatrując się zabawie swojego synka Krzysia i jego fascynacji misiem, którego podarowała mu mama na pierwsze urodziny, wpadł na pomysł napisania książki dla niego, która stała się szybko nieśmiertelnym klasykiem literatury dziecięcej.
    Aby uczcić to Święto, w naszej szkole odbyły się puchatkowe zabawy i konkursy. Dzieci z oddziału przedszkolnego obejrzały teatrzyk kamishibai o Puchatku spieszącym z pomocą. Zwrócić  uwagę należy na fakt, że ilustracje do teatrzyku wykonała uczennica klasy drugiej gimnazjum Eliza Hadrysiak. Obrazki są  ładne i staranne, a uczniom bardzo się podobały. Dziękujemy Elizie!
    Na szkolnym korytarzu zostały wywieszone najładniejsze cytaty z opowieści o Kubusiu. Konkurs polegał na wypisaniu zaznaczonych liter i złożeniu ich w hasło będące określeniem Puchatka. Udział mogli wziąć wszyscy.
    Na lekcjach języka polskiego uczniowie słuchali fragmentu lektury o Kubusiu, następnie rozwiązywali krzyżówkę, odpowiadali na pytania lub wypełniali testy czytania ze zrozumieniem. Wszystko po to, by zachęcić do czytania tej wesołej ale też mądrej książki, jak również do czytania w ogóle.

   Ewa Dąbrowska, Joanna Pietrzykowska, Monika Żalik


NADCHODZI DZIEŃ KUBUSIA PUCHATKA




CZYTAMY MŁODSZYM
Kontynuujemy akcję promującą czytelnictwo w szkole. Obejmuje ona uczniów oddziału przedszkolnego i klas 1-3 szkoły podstawowej oraz wybranych uczniów klas starszych, którzy czytając, sami ćwiczą tę umiejętność, a także poznają literaturę i warsztat literacki twórców. Dobór tekstów do czytania dostosowany jest do preferencji czytelniczych dzieci. Obecnie czytamy opowiadania o tematyce świątecznej. Wiktoria Zakrzewska przedstawiła uczniom opowiadanie pt. "Pomocnik świętego Mikołaja", a Patrycja Błocian wprowadziła słuchaczy w magiczny świat ukazany w opowiadaniu pt. "Kiedy święty Mikołaj spadł z nieba". Głośne czytanie przyjmowane jest z dużym zainteresowaniem i podoba się młodszym dzieciom.
Jednocześnie niech będzie inspiracją do przeczytania wymienionych książek przez innych.









   Ewa Dąbrowska


WIZYTA MISIA PADDINGTONA
Każdy kiedyś był dzieckiem, więc Święto Pluszowego Misia obchodzili również uczniowie klas starszych. Część lekcji wychowawczej w dniu 27 listopada "przeprowadzili" Miś Paddington i Judyta córka państwa Brown. Miś opowiedział o kilku swoich przygodach, które opisane zostały w książce Michaela Bonda pt. "Paddington". W role Misia i Judyty wcielili się: Patrycja Błocian i Karolina Jakubowska,  Marta Ostropolska i Iza Kowalczyk, Eliza Hadrysiak i Kasia Kaczmarek, Arek Dudkowiak i Zuzia Jankowiak, Zosia Stachowiak i Marcelina Gajewska, oraz Wiktoria Zakrzewska i Karolina Grześkowiak. Uczniowie mogli poznać jeszcze jednego "misiowego" bohatera, zainspirować się do przeczytania książki i słuchając, dobrze się bawić, ponieważ Miś Paddington miał skłonność, by wplątać się w dość zwariowane przygody.

   Ewa Dąbrowska


CZEGO MOŻE NAUCZYĆ PLUSZOWY MIŚ
Pluszowy miś to przyjazna postać, mająca niewątpliwy wpływ na dzieci. Jest bohaterem wielu bajek i historii książkowych. Miś śmieszy, bawi i uczy, by dziecko mogło w miły sposób opanować wiele trudnych umiejętności. Przykładem takiej wesołej nauki  było spotkanie uczniów klas 0 -3 naszej szkoły podstawowej z Misiem Uszatkiem. Działo się to z okazji Światowego Dnia Pluszowego Misia i 60. urodzin Misia Uszatka. W bohaterów bajki Czesława Janczarskiego wcielili się uczniowie klasy drugiej gimnazjum – członkowie kółka bibliotecznego.
Eliza Hadrysiak – Miś Uszatek
Karolina Grześkowiak - Lala
Zuzia Jankowiak – Pies Kruczek
Kasia Kaczmarek – ciocia  Chrum-Chrum
Asia Rosińska – Zajączek
Wiktoria Zakrzewska – Lala Różą
Patryk Juskowiak – Prosiaczek Różowy Ryjek
Nikodem Krauze – Pajacyk Bimabambom
Odegrali kilka scenek: o tym jak przykro było Misiowi w sklepie, gdy nikt się nim nie interesował i dlaczego miał oklapnięte uszko, jak zaprzyjaźnił się z Kruczkiem, Prosiaczkiem i Lalami oraz Pajacykiem, jak uleczył Zajączka i opowiedział o Cioci Chrum-Chrum... A wszystko po to, by utwierdzić młodych widzów w przekonaniu, że "DOBRZE MIEĆ PRZYJACIELA". Aktorzy otrzymali brawa, podziękowania pani Dyrektor i punkty z zachowania. Widzowie rozchodzili się do klas zadowoleni i przekonani, że MIŚ jest potrzebny dzieciom.

   Ewa Dąbrowska


RAZ W ROKU WSZYSCY PAMIĘTAJĄ O SWOICH PLUSZOWYCH MISIACH





TEATRZYK KAMISHIBAI W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM
Drewniana skrzyneczka i ilustrowane karty to wstęp do magicznego teatrzyku kamishibai. Tym razem dzieci z oddziału przedszkolnego mogły obejrzeć i posłuchać opowiadania o przygodach trola Alojzego i jego przyjaciół. Poznały nowe słowa i przykłady właściwej rywalizacji. Wszyscy słuchali uważnie i bezbłędnie odpowiadali na pytania dotyczące treści.

















   Ewa Dąbrowska


OBCHODY MIĘDZYNARODOWEGO MIESIĄCA BIBLIOTEK SZKOLNYCH W NASZEJ SZKOLE
Jak co roku, październik minął świątecznie w szkolnej bibliotece. Przypada bowiem wówczas międzynarodowe Święto. Hasło tegorocznego Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych brzmiało "Książka nas łączy".
Celem tej akcji jest promocja biblioteki szkolnej i jej działań oraz propagowanie zainteresowania książką. 
Z okazji Święta ogłoszono kilka konkursów. Uczniowie klas 4-7 szkoły i gimnazjum mogli zmierzyć się z trudną ale dowcipną formą literacką, jaką są "MOSKALIKI", na temat szkoły, czytania, uczenia się itp. Cenne w tej zabawie jest wspólne działanie z rodzicami, dziadkami i innymi członkami rodziny. Powstały między innymi takie DZIEŁA:

"Kto powidział, że czytanie
to zadanie jest dla moli,
ten dostanie tęgie lanie
na rynku w Stalowej Woli."            Zuzia Hemmerling kl. 2 sp


"Kto powiedział, że czytanie
książek, to jest sprawa wielka,
kto nie czyta, ten upadnie
i do piekła z diabłem wpadnie"        Filip Matyla kl. 3b sp

"Kto powiedział, że szkoła
nie jest dla niego dobrą parą,
ten zarobi dużego guza
w bramie pod leszczyńska farą."        Igor Biernaczyk kl. 4a sp

"Kto powiedział, że czytanie
nie wpływa na kształtowanie,
ten niech prędko zmieni zdanie,
bo mu w szkole sprawię lanie."        Michał Maślonka kl. 5b sp

"Kto powiedział, że w szkole jest żle,
z tym się zgodzić nie mogę wcale,
bo ja w szkole czuję się wspaniale,
z nauczycielami i kolegami dogaduję się doskonale."    Marysia Skrobała kl. 5b sp


"Kto powiedział, że w szkole fajnie może być,
ten chyba nie wie, jak trudno dziś uczniem być,
co dzień mnóstwo wiadomości przekazują nam nauczyciele,
potem nas czeka tylko nauka, za to czasu wolnego niewiele."    Piotr Skrobała kl. 4b sp


"Kto powiedział, że lektury
miłe są jak odpoczynek,
kotka pozna wnet pazury
przy kaplicy sióst Faustynek"        Asia Rosińska kl. 2 gimn.



"Kto powiedział, że czytanie
głęboką senność budzi w nas,
tego zmeczy łaskotanie,
gdy podąży w głęboki las."            Wiktoria Zakrzewska kl. 2 gimn.


"Kto powiedział, że uczniowie
są dla innych groźni wielce,
tego dręczą mysli srogie,
gdy spogląda na widelce."            Zosia Stachowiak kl. 2 gimn.           



Przez cały miesiąc w bibliotece szkolnej można było oglądać wystawę pt. "Robale, robaki i robaczki Jana Marcina Szancera". W tym roku przypada bowiem115 rocznica urodzin tego znanego ilustratora książek dla dzieci. Uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej mogli też obejrzeć prezentację dotyczącą twórczości Szancera. Wszyscy pełni uznania dla talentu ilustratora mogli spróbować swoich sił w plastycznej rywalizacji konkursowej. Należało wykonać rysunek do fragmentu wiersza Jana Brzechwy pt. "Za króla Jelonka", wzorując się na obrazkach mistrza Szancera. Wyróżniono następujących uczniów (zdjęcia rysunków poniżej):
•    Filip Matyla kl. 3b sp.
•    Igor Biernaczyk kl. 4a sp.
•    Filip Niedzielski kl. 3a sp.
•    Natan Szulczyński kl. 3b sp.
Bardzo ładne prace wykonali również:
•    Ewelna Józefiak kl. 3b sp.
•    Anna Pawłowska kl. 3b sp.
•    Joanna Zep kl. 3b sp
•    Dawid Wojnowski kl. 3b sp.
Wszyscy uczniowie otrzymali pochwały i punkty z zachowania. Zapraszamy do zabawy w przyszłym roku.

   Ewa Dąbrowska


PAŹDZIERNIK, a więc .... MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH


 


CZYTANIE
W tym roku Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania obchodziliśmy w dniu 29 września. To Święto zostało ustanowione z inicjatywy Polskiej Izby Książki w 2001 roku. Data 29 września odnosi się do urodzin Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży. Wiemy, że czytanie komuś na głos stymuluje jego rozwój, wzbogaca słownictwo i pobudza wyobraźnię. Głośno czytać więc należy – i tak działo się w naszej Szkole. Na lekcjach języka polskiego głośno czytali rodzice i uczniowie. W oddziale przedszkolnym jesienne wierszyki Wandy Chotomskiej czytała pani bibliotekarka. Potem dzieci zatańczyły w rytm piosenki pt. „Pociąg do książki”. Uczniom klasy pierwszej szkoły podstawowej bajeczki czytały uczennice gimnazjum, które przygotowały też różne zabawy do tekstów książeczek. W klasie drugiej czytała mama, pani Hanna Hemmerling. W klasie trzeciej a – pani Magdalena Szymańska z Rydzyńskiego Ośrodka Kultury. W klasie trzeciej b – pani Kornelia Bocianowska. W klasie czwartej a książkę pt. „Dzienniczek cwaniaczka” czytała uczennica Nikola Józefiak. W klasie czwartej b książkę pt. „Czerwone krzesło” czytał uczeń Piotr Skrobała. W klasie piątej a książkę pt. „Feliks, Net i Nika” czytał uczeń Kamil Rosik. W klasie piątej b książkę pt. „Pajączek na rowerze” czytała uczennica Patrycja Zep. W klasie szóstej książkę pt. „Koszmarny Karolek” czytała uczennica Karolina Śmieszała. W klasie siódmej książkę pt. „Kamień filozoficzny” o Harrym Potterze czytała uczennica Patrycja Błocian. Natomiast w gimnazjum w klasie drugiej książkę pt. „Świat nocy” z serii „Wybrani” czytała uczennica Wiktoria Zakrzewska, a w klasie trzeciej – uczennica Roksana Pruchnik czytała książkę pt. „Jego wysokość Longin”. Na przerwie śniadaniowej wszyscy mieli okazję wysłuchać nadawaną przez szkolny radiowęzeł audycję na temat zalet czytania wzbogaconą piosenkami.

   Ewa Dąbrowska, Joanna Pietrzykowska, Monika Żalik


GŁOŚNE CZYTANIE





KONKURS CZYTELNICZY
Kuratorium Oświaty w Poznaniu ogłosiło konkurs pt. „Przeczytałeś? – Namaluj! Scena z mojej ulubionej książki”. Nasza Szkoła wzięła w nim udział. Prace wykonało wielu uczniów – indywidualnie lub na kółku plastycznym. Zaangażowali się także rodzice, którym bardzo dziękujemy. Wszystkie prace były ładne, jednak wybrać można było tylko dwie i te zostały wysłane do Kuratorium. Twórcami tych rysunków są: Szymon Naskręt z klasy drugiej szkoły podstawowej i Dominika Ratajczak z klasy siódmej. Szymon narysował ilustrację do książki Wandy Chotomskiej pt. „Smok ze smoczej jamy”, natomiast Dominika wybrała książkę Lemony Snicketa pt. „Przykry początek” z „Serii niefortunnych zdarzeń”. Gratulujemy!!! Tuż za zwycięskimi pracami znalazły się rysunki uczniów: Kasi Mani, Filipa Matyli, Oskara Sadowskiego, Julii Raburskiej, Patrycji Błocian i Elizy Hadrysiak. Pozostałe prace też są ważne, ponieważ pokazują dziecięce starania. Wszystkie ilustracje (oprócz wysłanych) można obejrzeć w szkolnej bibliotece. Zapraszamy.

Katarzyna Mania. Klasa II SP

Oskar Sadowski. Klasa II SP

Szymon Naskręt. Klasa II SP

Filip Matyla. Klasa IIIB SP

Patrycja Błocian. Klasa VII SP

Julia Raburska. Klasa VII SP

Dominika Ratajczak. Klasa VII SP

Eliza Hadrysiak. Klasa II Gimn
   Ewa Dąbrowska

'WIELKIE PORUSZENIE, CZYLI NOC BIBLIOTEK W NASZEJ SZKOLE
Wielkie – bo próbowaliśmy poruszyć czytaniem wszystkie zmysły i chęć do działania. Naszą „Noc” rozpoczęliśmy o godzinie 18.00 także od „Lokomotywy” Tuwima. Nie było to tylko czytanie wiersza, ale inscenizacja. Tekst został podzielony na role, trzeba było uważać, aby w odpowiednim momencie swoją kwestię powiedzieć. pokazać (przygotowano sporo rekwizytów) lub wyartykułować.
Było przy tym dużo zabawy. Następnie obejrzeliśmy prezentację na temat bohatera książki pt. „Poza horyzonty” – Jaśka Meli, czytaliśmy ciekawe fragmenty opowieści i zastanawialiśmy się, czego postawa bohatera może nas nauczyć. W toku dyskusji wyciągnęliśmy interesujące wnioski. Prezentacji było jeszcze kilka: o łapaczach snów i o cyklu „Jeżycjada”, by zapoznać uczestników z czekającymi ich zadaniami.
By pofolgować zmysłom smaku i nabrać sił, smażyliśmy naleśniki (ciasto i nadzienie robione przez uczestników), które układaliśmy na wzór wymyślony przez Idę z powieści Małgorzaty Musierowicz. „Paluszki Aspazji” wszystkim bardzo smakowały. Śpiew sprzyja integracji i miłej atmosferze, więc podjęliśmy działania, by poruszyć chęć do tej formy aktywności. Zespołowo lub indywidualnie do linii melodycznej śpiewaliśmy piosenkę pt. „Jadę pociągiem prawdziwym”, a ponieważ trudno było poprzestać na jednej melodii, chętnie kontynuowaliśmy działanie w formie karaoke. Przyszedł też czas na poruszanie szarych komórek. Łatwe a zarazem trudne było ułożenie opowiadania o tematyce podróżniczej lub kryminalnej składające się z czterech słów. Wyszukiwanie słów najdobitniej wyrażających myśl pochłonęło wszystkich na jakiś czas. Fuzji smaków dopełniło smakowanie (nie jednej) pizzy z dodatkami według indywidualnych upodobań, wcześniej zagniecionej przez kilka uczennic. Wesoła atmosfera wskazywała z góry, że trudno będzie poruszyć chęć do snu. Działaniem w tym kierunku było tworzenie łapaczy snów. Powstały piękne ozdoby, które zawisły w sali przeznaczonej do spania. Tam też obejrzeliśmy film pt. „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai: Stella Nostra”. Później rozmowom, dowcipom i żartom zdawało się, że nie będzie końca. Jednak stopniowo cichły i uczestnicy „Nocy Bibliotek” po kolei zapadali w sen. Od czasu do czasu tylko dał się słyszeć szelest nieładnych snów spływających po piórkach łapaczy snów, ale rzadko, ponieważ po takim spotkaniu można było mieć wyłącznie piękne sny.
Trzeba dodać, że opanowaliśmy pomieszczenie biblioteki szkolnej, korytarz i kilka sąsiednich sal, co umożliwiło nam podejmowanie tak różnorodnych działań.
W naszej akcji uczestniczyło 18 uczniów i 4 osoby dorosłe. Było „wielkie poruszenie”, …”wszyscy dobrze się bawili” i … nie było wyjątku.

Ewa Dąbrowska, Katarzyna Marciniak,
Joanna Pietrzykowska, Monika Żalik


NADCHODZI NOC BIBLIOTEK


   Ewa Dąbrowska

KONKURS FOTOGRAFICZNY
Uczniowie klasy 4 a i 5 szkoły podstawowej wzięli udział w konkursie fotograficznym
pt. „Książka ładnie pokazana” ogłoszonym z okazji Tygodnia Bibliotek. Oto ich zdjęcia. Wszystkie są bardzo ładne. Młodzi fotografowie nagrodzeni zostali punktami i pochwałami z zachowania.

   Ewa Dąbrowska

TYDZIEŃ BIBLIOTEK W ... BIBLIOTECE OCZYWIŚCIE!
Tydzień Bibliotek w tym roku przebiegał pod hasłem „Biblioteka. Oczywiście!”. Działania realizujące tę myśl przewodnią miały uświadamiać wszystkim, że zwiększa się zakres działań biblioteki. Można w niej nie tylko czytać i obcować z książką, ale też obejrzeć film czy wystawę, spotkać się z przyjaciółmi, śpiewać, grać w gry planszowe, dzielić się pasjami i podejmować wiele innych form realizacji w zakresie edukacji kulturalnej i uczestnictwa w kulturze.

W naszej bibliotece szkolnej z okazji Tygodnia Bibliotek odbyły się spotkania dla klas: IV a, IV b i V szkoły podstawowej. Uczniowie mogli obejrzeć wystawę ładnych ekspozycji książki. W związku z tym został ogłoszony konkurs fotograficzny na podobne wyeksponowanie książek. Poza tym uczyli się korzystać z księgozbioru podręcznego, wcielali się w postaci z obrazu i fotografii, kontemplowali wiosenny śpiew słowika, a na podstawie filmu pt. „Jaś Fasola w bibliotece” wyciągali wnioski, jak nie należy zachowywać się w bibliotece. Zajęcia rzeczywiście wykraczały poza kanon biblioteczny i mogły przekonać do słów: Biblioteka? Oczywiście!

   Ewa Dąbrowska

TYDZIEŃ BIBLIOTEK 08.05-15.05


   Ewa Dąbrowska

ŚWIĘTO KSIĄŻKI DLA DZIECI
2 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci, który ustanowiono w celu promowania literatury i zachęcania najmłodszych czytelników do sięgania po książki. Data, jaką wybrano na świętowanie, nie jest przypadkowa – to dzień urodzin duńskiego pisarza Hansa Christiana Andersena, którego baśnie są znane dzieciom na całym świecie.
W obchody tego Święta włączyła się również nasza biblioteka szkolna, przygotowując spotkania dla uczniów najmłodszych klas. I tak uczniowie oddziału przedszkolnego i klasy pierwszej dzięki książce Grzegorza Kasdepki pt. „Detektyw Pozytywka” przenieśli się w świat zagadek i tajemnic. Najpierw rozwikłali tajemnicę „pogarszającego się” wzroku bohaterki opowiadania, następnie rozwiązali kilka zagadek, co pozwoliło im rozszyfrować hasło. To z kolei pozwoliło na otwarcie skrzyni pełnej skarbów, czyli… pięknych, nowych i ciekawych książek dla dzieci. Dzieci mogły wybrać sobie książkę do poczytania i do potańczenia w rytm piosenki pt. „Pociąg do książek”, co jednak uniemożliwiły problemy techniczne. Taniec więc przed nami.
Uczniowie klas drugich i trzecich szkoły podstawowej uczestniczyli w innych zajęciach. Poznali lub przypomnieli sobie baśń Andersena pt. „Krzesiwo”, którą wysłuchali z audiobooka. Bawili się w aktorów odgrywających sceny z baśni, domyślając się również, jaki jest ciąg dalszy przygód bohatera. Dowiedzieli się, co to krzemień i jak działa. Rozwiązali też różne zadania. Z opinii uczestników wynika, że spotkanie się podobało.
Miejmy nadzieję, że takie działania zachęcą dzieci do czytania.

   Ewa Dąbrowska

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI DLA DZIECI


   Ewa Dąbrowska

„…IŻ POLACY NIE GĘSI, IŻ SWÓJ JĘZYK MAJĄ!”, CZYLI ŚWIĘTO JĘZYKA OJCZYSTEGO
21 lutego br. obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego – święto proklamowane przez UNESCO w 1999 r. Tego dnia w naszej szkole miało miejsce wiele wydarzeń, dzięki którym chcieliśmy pokazać, że szanujemy i pielęgnujemy język polski.
Uczniowie oddziału przedszkolnego i klasy pierwszej, oglądając teatrzyk KAMISHIBAI, poznali przygody kilku literek (P O L S K A), a także przyswoili sobie pojęcie: język ojczysty. Dla dzieci z klas drugich i trzecich przygotowana została zabawa konkursowa w „łamanie języka”. Trzeba przyznać,
 że wszyscy radzili sobie doskonale z otrzymanymi chwilę wcześniej przykładami łamańców językowych. Gładko wybrzmiały takie wyzwania, jak: „Wyszczerzyła szczeżuja paszczę…, po czym czmychnęła w chaszcze” lub „Szczebiot dzieci i skrzypienie drzwi przeszkadzało nieszczęsnej skrzypaczce w głośnym ćwiczeniu gry na skrzypcach.” Komisja odsłuchująca nagrane występy konkursowiczów miała ogromną trudność w wyłonieniu najlepszych. Stwierdziła, że wszyscy wykonali zadanie wspaniale, wobec czego zwycięzców wybrano drogą losowania. Są to: Lena Adamczak klas II a, Jakub Baksalary klasa II b, Nikola Józefiak klasa III a, Klaudia Kamieniarz klasa III b. Z innym zadaniem zmagali się uczniowie klas czwartych i piątej. Mówi się, że przysłowia są „mądrością narodu”, jednak nie zawsze znaną. Spośród tych, którzy poprawnie uzupełnili zdania wylosowano następujących uczniów: Bartosz Jakubowski i Adam Fiszer z klasy IV a, Patrycja Zep i Łukasz Maćkowiak z klasy IV b oraz Marta Ostropolska i Bartosz Zakrzewski z klasy V. Uczniowie klasy VI wykazywali się znajomością poprawnej polszczyzny: w cudzysłowiu czy w cudzysłowie, ubrać płaszcz czy założyć płaszcz. Trudny jest… język polski. Najmniej błędów popełnili Nina Żalik, Patryk Ryczkowski (1 błąd), Karolina Jakubowska (2 błędy), Patrycja Błocian i Marta Lubiejewska (4 błędy). Natomiast uczniowie gimnazjum zamieniali słowa typowe dla mowy młodzieżowej na język ojczysty. W ten sposób sami uświadomili sobie, że o język polski należy dbać, a dorosłym pomogli, aby nie zachodzili w głowę, co znaczą słowa używane
przez nastolatków. Powstał dzięki temu słowniczek młodzieżowo-polski dla nauczycieli.
Aby nagrodzić trud gimnazjalistów, wyłoniono zwycięzców w kilku kategoriach:
- najwięcej poprawnych odpowiedzi (sprawdzono ze słownikiem PWN) – Bartosz Jagielski i Zofia Łaszczyńska klasa I gimnazjum
- bliski ideału – Michał Kubiak klasa II gimnazjum;
- oryginalność w tłumaczeniu – Piotr Reddig klasa I gimnazjum.
Wszystkim dziękujemy za udział w zabawie. Nagrody-upominki rozdane.

Ewa Dąbrowska, Monika Żalik, Joanna Pietrzykowska

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO


   Ewa Dąbrowska

 Biblioteka czynna

Poniedziałek        8.00 – 14.00
Wtorek            8.00 – 14.00
Środa            8.00 – 14.00
Czwartek        8.00 – 14.00
Piątek             8.00 – 14.00
   Ewa Dąbrowska