WYPOŻYCZENIA NA WAKACJE



Można wypożyczyć książki na wakacje. Przecież ciekawe książki nie stoją na półkach. Czytanie to mądra rozrywka. Zapraszamy do biblioteki szkolnej. Książki czekają!!!


NOC BIBLIOTEK Z UŁAŃSKĄ FANTAZJĄ
Wiele wydarzeń w tym roku odbywa się w taki sposób, by uczcić setną rocznicę odzyskania przez nasz kraj niepodległości . Nie inaczej było też podczas kolejnej ogólnopolskiej akcji „Noc Bibliotek”. Nasza szkoła wzięła udział w tym przedsięwzięciu po raz drugi. Hasło tegorocznej edycji brzmiało „RzeczpospoCzyta”. Nasza szkolna biblioteka podjęła to wezwanie z „ułańską fantazją”, bo przecież ułani odrodzenie wywalczyli, a kojarzymy ich z odwagą , zapałem do walki i animuszem.
Noc bibliotek w naszej  bibliotece miała więc być radosna i kreatywna. Spotkanie rozpoczęło się o godzinie 18. Uczniowie zapoznali się z programem i zasadami wspólnej zabawy. Rozpoczęliśmy od „wicia” wianków, ponieważ jak głoszą piosenki sprzed stu lat, było to ulubione zajęcie panien. Wianki były bardzo ładne i dziewczynom było w nich ładnie, co zaprezentowały na sesji zdjęciowej. Nawet chłopcy chętnie przymierzali wianki. W tym też czasie zdążyły się upiec babeczki, które dziewczęta wcześniej przygotowały, można więc było się posilić. Siły były potrzebne, ponieważ następnym punktem programu była literacko-historyczna zabawa „escape room”, bo „Kto czyta, ten nie błądzi”.  Uczniowie w ekstremalnych warunkach ze względu na panujący upał rozwiązywali szereg zagadek. Tylko w ten sposób mogli odszyfrować  dziewięć cyfr, które utworzyły numer telefonu, pod który zadzwonili, by wypowiedzieć hasło „Niepodległa”. Wówczas osoba odbierająca telefon uwalniała uczniów z pomieszczenia. Było to dla uczestników wielkie wyzwanie. Szybką regenerację zapewniło „ułańskie pożywienie”, czyli świeżo wypieczony ciemny chleb z masłem oraz bułeczki z dżemem. Jednak przy stole nikt za długo nie zabawił, ponieważ czekały następne zadania. Trzeba było ćwiczyć śpiewanie piosenki. Całym sercem uczniowie kilka razy odśpiewali utwór zespołu „Chłopcy z placu Broni” pod tytułem „Kocham wolność”. Następnie metodą „string art” należało wykonać  „serce dla ułana”, a także omówić swój pomysł. Prace wyszły doskonale, bo zabrano się do nich z zapałem i kreatywnością. Kolejnym punktem programu było najbardziej „odjazdowe” odegranie „Balladyny”. Pomysłowość uczniów zaskoczyła wszystkich.  Każdy wykazał się kunsztem  gry aktorskiej, ale aktorstwo Marty Ostropolskiej wprawiło w zachwyt wszystkich. Było wiele śmiechu. Bawiliśmy się doskonale. Jedzenia ciągle też nie brakowało. Smakowały ziemniaki z piekarnika z twarogiem, czyli poznański  gzik. Około północy udaliśmy się na małą  salę gimnastyczną, by wspólnie obejrzeć film pt. „Tarapaty”. Potem jeszcze wspólne rozmowy, żarty, więc na spanie dużo czasu nie pozostało. Rozstaliśmy się z obietnicą, że za rok znów się spotkamy.

   Ewa Dąbrowska, Karolina Dworniczak, Katarzyna Marciniak, Joanna Pietrzykowska


KONKURS NA ZDJĘCIE ZGODNE Z CYTATEM ZAKOŃCZONY
Albert Einstein powiedział: „Wyobraźnia jest ważniejsza nawet od wiedzy. Dlaczego? Bo wiedza jest ograniczona, a wyobraźnią można ogarnąć cały świat.”
Wyobraźnia to pomysłowość, zdolność kreacji obrazów w umyśle. Pomaga nam w wielu sytuacjach, a także ubarwia nasz świat. Ważne, aby ją mieć.
Konkurs – zrób zdjęcie do wybranego cytatu- służył właśnie rozwojowi wyobraźni. Wzięło w nim udział 8 uczniów. Wszyscy spróbowali swoich sił w dopasowaniu zdjęcia do wybranego cytatu.  Wszyscy też zasługują na pochwały, które otrzymają na najbliższym apelu. Zachęcamy do ćwiczenia wyobraźni. Oto galeria konkursowych zdjęć.















Ewa Dąbrowska


WZIĘLIŚMY UDZIAŁ W III EDYCJI AKCJI „JAK NIE CZYTAM JAK CZYTAM”

Dnia 8 czerwca o godz. 10.00 w całej Polsce miała miejsce III edycja największej akcji czytelniczej nazwanej „Jak nie czytam, jak czytam”. Uczniowie wielu szkół, a zgłosiło się 2645 instytucji, czytali bez przymusu, każdy to, na co miał ochotę. Symbolem tej akcji jest rekord w liczbie osób czytających w jednym momencie (w zeszłym roku 459 tys. osób).
Akcja ma na celu promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz zamanifestowanie, że czytają więcej, niż dorośli.
W naszej szkole ustawiliśmy się na boisku o godz. 8.30 (wcześniej ze względu na wyjście młodszych klas do biblioteki publicznej i było to zgodne z regulaminem akcji) z książką w ręku i zrobiliśmy  wspólne zdjęcie. Przysługę wyświadczył nam pan Ariel Wojciechowski, który fotografował nas przy pomocy drona. Bardzo nam to pomogło, ponieważ chcieliśmy ustawić się zgodnie z założoną figurą. Tradycyjny sposób robienia zdjęć, z pewnością nie pozwoliłby na realizację naszego planu. Bardzo panu fotografowi dziękujemy. Była to też dla nas atrakcja. Proszę zobaczyć, jaki ładny kwiat młodzieży i dzieci.
   Ewa Dąbrowska


KONKURS „100 WIERSZY NA STULECIE NIEPODLEGŁOSCI” CYKL 2

Wiersz 1.
Julian Tuwim
„Nauka”
Nauczyli mnie mnóstwa mądrości,
Logarytmów, wzorów i formułek,(…)
Nauczali mnie nieskończoności.
Rozprawiali o "cudach przyrody",(…)
Mam tej wiedzy zapas nieskończony; (…)
Wiem, że ciało pogrążone w wodę
Traci tyle, ile... et cetera.
Ach, wiem jeszcze, że na drugiej półkuli
Słońce świeci, gdy u nas jest ciemno!
Różne rzeczy do głowy mi wkuli,
Tumanili nauką daremną.
I nic nie wiem, i nic nie rozumiem,
I wciąż wierzę biednymi zmysłami,
Że ci ludzie na drugiej półkuli
Muszą chodzić do góry nogami.
I do dziś mam taką szkolną trwogę:
Bóg mnie wyrwie - a stanę bez słowa!
- Panie Boże! Odpowiadać nie mogę,
Ja... wymawiam się, mnie boli głowa...
Trudna lekcja. Nie mogłem od razu.
Lecz nauczę się... po pewnym czasie...
Proszę! Zostaw mnie na drugie życie
Jak na drugi rok w tej samej klasie.
Wiersz 2.
Leopold Staff
„Mowa”
„Nie trzeba rozumieć
śpiewu słowika,
Aby się nim zachwycać.
Nie trzeba rozumieć kumkania żab,
Aby się nim upajać.
Rozumiem mowę ludzką,
W której są słowa obłudne, co kłamią.
Gdybym jej nie rozumiał,
Byłbym największym poetą.”
Wiersz 3.
Julian Przyboś
„Lipiec”
„Na świadectwach, wzbici
w radość, odlecieli uczniowie,
drży powietrze po ich śmigłym zniku.
Wakacje, panie profesorze! Pora
trzepać wesoło słowa jak futra na wiosnę
oraz
czasowniki przez dni lata odmieniać!
Wóz przetoczył się z nagła –
i w łozinie zzieleniał.
Tylko pustki rozpryśniętej
w słońcu – udar.
Skacząc z bryczki, zaoczę:
Bosonogi gęsiarek biegł, zaczerpnął ze źródła,
znikł, jak gdyby on wybiegał
potoczek.
Jakże w cieniu, pod lipą – przysłowieć?”
Wiersz 4.
Kazimierz Wierzyński
„Zielono mi w głowie”
„Zielono mam w głowie
i fiołki w niej kwitną,
Na klombach mych myśli sadzone za młodu,
Pod słońcem, co dało mi duszę błękitną
I które mi świeci bez trosk
i zachodu.
Obnoszę po ludziach mój śmiech i bukiety
Rozdaję wokoło i jestem radosną
Wichurą zachwytu
i szczęścia poety
co, zamiast człowiekiem, powinien być wiosną!”
Wiersz 5.
Bolesław Leśmian
„Urszula Kochanowska”
„Gdy po śmierci w niebiosów przybyłam pustkowie,
Bóg długo patrzał na mnie i głaskał po głowie.
"Zbliż się do mnie, Urszulo! Poglądasz, jak żywa...
Zrobię dla cię, co zechcesz, byś była szczęśliwa."
"Zrób tak, Boże - szepnęłam - by w nieb Twoich krasie
Wszystko było tak samo, jak tam - w Czarnolasie!" –(…)
Uśmiechnął się i skinął - i wnet z Bożej łaski
Powstał dom kubek w kubek, jak nasz - Czarnolaski. (…)
I rzekł: "Oto są - sprzęty, a oto - donice.
Tylko patrzeć, jak przyjdą stęsknieni rodzice! (…)”

Wiersz 6.
Konstanty Ildefons Gałczyński
„Prośba o wyspy szczęśliwe”
„A ty mnie na wyspy szczęśliwe zawieź,
wiatrem łagodnym włosy jak kwiaty rozwiej, zacałuj,
ty mnie ukołysz i uśpij, snem muzykalnym zasyp, otumań,
we śnie na wyspach szczęśliwych nie przebudź ze snu.

Pokaż mi wody ogromne i wody ciche,
rozmowy gwiazd na gałęziach pozwól mi słyszeć zielonych,
dużo motyli mi pokaż, serca motyli przybliż i przytul,
myśli spokojne ponad wodami pochyl miłością.”
Wiersz 7.
Tadeusz Peiper
„Ulica”
„Ulica
Dwa prostokąty z cegły
na prostokącie betonu.
Hymn pionu.
Przez rogatkę z dachów światło się przemyca,
złodziejom dnia – kara.
Tramwaj, paw z blachy, …gl-gl… próżność swą rozgęgla.
Słońce = tylko benzyna lub para.
Człowiek = ptak z węgla.”
Wiersz 8.
Jerzy Liebert
„Niebo i ziemia”
„Jak kwiat o woni mocnej i o barwie zmiennej
Niebo duszne obłoki przewala nad światem,
Co dnia ziemię zanurza
w otchłani bezdennej,
Wiosną w ranek błękitny,
w różowy dzień latem.
Wiem, to Bóg ogród wielki zawiesił nade mną
I niby dzwon wiatrami rozkołysał wzgórze,
A Ty idziesz ogrodem i słuchasz w noc ciemną,
Mówiąc — to pewno ziemia wzdycha albo róże.
Spójrz, miła, na tym świecie jak nas słowa różnią,
Gdy rzeczy jednej każde nazwę inną przyzna —
Na ziemi nieba szukam w Twych oczach na próżno,
Na niebie ziemi, w której leży Twa ojczyzna.”
Wiersz 9.
Maria Pawlikowska- Jasnorzewska
„Miłość”
„Wciąż rozmyślasz. Uparcie i skrycie.
Patrzysz w okno i smutek masz w oku...
Przecież mnie kochasz nad życie?
Sam mówiłeś przeszłego roku...

Śmiejesz się, lecz coś tkwi poza tym.
Patrzysz w niebo, na rzeźby obłoków...
Przecież ja jestem niebem i światem?
Sam mówiłeś przeszłego roku.”

Wiersz 10.
Antoni Słonimski
„Żal”
„Gdy cię spotkałem raz pierwszy,
Mokre pachniały kasztany.
Zbyt długo mi w oczy patrzałaś-
Ogromnie byłem zmieszany.

Pod mokre płaty gałęzi
Szedłem za tobą w krok.
Serce me trzymał w uwięzi
Twój fiołkowy wzrok.

Dawno zużyte słowa
Wróciły do mnie znów
I zrozumiałem od nowa
Znaczenie prostych słów.

I tak się jakoś stało,
Że bez tak pachniał - jak bez,
I słowo "pachnieć" pachniało,
I łzy były pełne łez.

Tęsknota , słowo zużyte,
Otwarło mi swoją dal...
Jak różne są rzeczy ukryte
W króciutkim wyrazie: żal.”

Pytania do wierszy. Cykl 2.
Wiersz 1.
Co oznacza wyrażenie  „et cetera”?
Wiersz 2.
Wypisz z wiersza jeden epitet.
Wiersz 3.
Co oznacza słowo z wiersza „łozina”?
Wiersz 4.
Jaki nastrój panuje w  wierszu?
Wiersz 5.
a)    Co oznacza powiedzenie „kubek w kubek”?
b)    Kim była Urszula i kim był jej ojciec?
Wiersz 6.
a)    Napisz dwa określenia wysp szczęśliwych (jakie są?)
b)    Wypisz z wiersza czasowniki w trybie rozkazującym.
Wiersz 7.
Jakie pojazdy poruszają się w wierszu po ulicy?
Wiersz 8.
Co według poety różni ludzi na ziemi?
Wiersz 9.
Kim był ojciec autorki wiersza?
Wiersz 10.
Jakie słowo, według poety, jest „ zużyte”?
 


TEATRZYK KAMISHIBAI O SMERFACH
Do dzieci z oddziału przedszkolnego po raz kolejny zawitał  teatrzyk kamishibai. Tym razem, zgodnie z prośbą przedszkolaków, przedstawione zostały przygody Smerfów o budowie smerfomaszynki-pogodynki, co wywołało szereg tarapatów. Karty do teatrzyku  wykonała ponownie Eliza Hadrysiak. Jak zwykle są ładnie i starannie przygotowane. Dziękujemy Elizie! Mali widzowie z zainteresowaniem oglądali teatrzyk, dopowiadali treść, spontanicznie reagowali. Na zakończenie pobawiliśmy się w „pogodowe figury”, ćwicząc w ten sposób nazwy zjawisk atmosferycznych i koncentrację. Dzieci poprosiły, aby bohaterami następnego teatrzyku były dinozaury. Wykazały też ochotę stworzenia własnych kart do teatrzyku i przedstawienia ich. Oczywiście postaramy się spełnić dziecięce marzenia.









   Ewa Dąbrowska

KONKURS 100 WIERSZY NA STULECIE NIEPODLEGŁOŚCI CYKL 1.
ROTA
sł. Maria Konopnicka; muz. Feliks Nowowiejski
Nie rzucim ziemi skąd nasz ród!
Nie damy pogrześć mowy.
Polski my naród, polski lud,
Królewski szczep Piastowy.
Nie damy, by nas gnębił wróg!

Tak nam dopomóż Bóg!
Tak nam dopomóż Bóg!

Do krwi ostatniej kropli z żył
Bronić będziemy ducha,
Aż się rozpadnie w proch i w pył
Krzyżacka zawierucha.
(…)
Nie będzie Niemiec pluł nam
w twarz
Ni dzieci nam germanił,
(…)
PIERWSZA KADROWA
sł. Tadeusz Ostrowski; muz. autor nieznany
Raduje się serce, raduje się dusza,
Gdy pierwsza kadrowa
na wojenkę rusza.
(…)
A gdy się szczęśliwie zakończy powstanie,
To pierwsza kadrowa gwardyją zostanie.
(…)
A więc piersi naprzód, Podniesiona głowa,
Bośmy przecież pierwsza Kompania kadrowa.

Oj da, oj da dana,
Kompanio kochana,
Nie masz to jak pierwsza, nie!

HEJ, ORLE BIAŁY
sł. i muz. Ignacy Jan Paderewski
Hej, orle biały, pierzchły dziejów mroki,
Leć dziś wspaniały hen, na lot wysoki,
Nad pola chwały, nad niebios obłoki,
Ponad świat cały, wielki i szeroki.
Hej, orle biały, ongi tak zraniony,
Zbyt długo brzmiały pogrzebowe dzwony,
Rozpaczy szały i żałosne tony.

Wiedź nas na śmiały czyn, nieustraszony.
Hej na bój! Na bój! Gdzie wolności zorza,
Hej na bój! Na bój za polski brzeg morza.

Za Polskę wolną od tyrańskich tronów,
Za Polskę dawną Piastów, Jagiellonów.
(…)
Za wolność wszystkich, za waszą i naszą.
Hej na bój, hej na bój
Na bój, na bój, na bój, na bój.


WOJENKO, WOJENKO
autor nieznany
Wojenko, wojenko, cóżeś ty za pani,
Że za tobą idą, że za tobą idą
Chłopcy malowani?

Chłopcy malowani, sami wybierani,
Wojenko, wojenko, wojenko, wojenko,
Cóżeś ty za pani?

Na wojence ładnie, kto Boga uprosi,
Żołnierze strzelają, żołnierze strzelają,
Pan Bóg kule nosi.

Maszeruje wiara, pot się krwawy leje,
Raz dwa stąpaj bracie, raz dwa stąpaj bracie,
Bo tak Polska grzeje. (…)

WIZJA SZYLDWACHA
sł. Stanisław Ratold; melodia francuska
Na pole bitwy szary nocy spłynął mrok,
Znużona dziennym bojem wiara twardo śpi,
Na warcie młody szyldwach w dal wytęża wzrok
I o przeszłości dawnej dziwne roi sny.
I oto widzi: hen rycerzy pędzi huf,
W zwycięstwa łunie białe orły chwieją się ―
Tratują, sieką, rżną, czernieje morze głów,
To nieśmiertelność mknie!

Barwny ich strój,
Amaranty zapięte pod szyją.
Ech! Boże mój,
Jak te polskie ułany biją ―
Ziemia aż drga...
Młody szyldwach więc oczy przeciera...
Tak, on ich zna ―
To ułani spod Somosierra.
(…)

JAK DŁUGO W SERCACH NASZYCH
sł. autor nieznany; muz. ks. Władysław Piątkiewicz
Jak długo w sercach naszych
Choć kropla polskiej krwi,
Jak długo w sercach naszych
Ojczysta miłość tkwi,
(…)

Jak długo na Wawelu
Zygmunta bije dzwon
Jak długo z gór karpackich
Rozbrzmiewa polski ton,
(…)

Jak długo Wisła wody
Na Bałtyk będzie słać,
Jak długo polskie grody
Nad Wisłą będą stać,

Stać będzie kraj nasz cały,
Stać będzie Piastów gród,
Zwycięży Orzeł Biały,
Zwycięży polski lud. (…)

MARSYLIANKA WIELKOPOLSKA
sł. Stanisław Rybka; muz. Feliks Nowowiejski
Hasło dziś rozbrzmiewa,
Hej za broń powstańcy!
Prusak zdzierać chce sztandary,
Padają ofiary,
Hej za broń!

Łańcuch bohaterów
Z piersi murowany,
Broni grodu Przemysława,
Cześć powstańcom, sława,
Hej za broń!

Sieką wkoło kule,
Łamią się bagnety,
Hej na barykady druhy,
Marsz powstańcy-zuchy,
Hej za broń!
(…)
Krwawy bój się toczy,
Już wróg się poddaje,
Wielkopolska ze swych mroczy
Wolna zmartwychwstaje,
Hej za broń! (…)

PIECHOTA
sł. i muz. Leon Łuskino
Nie noszą lampasów, lecz szary ich strój,
Nie noszą ni srebra, ni złota,
Lecz w pierwszym szeregu podąża na bój
Piechota, ta szara piechota.
(…)
Bo idą, a w słońcu kołysze się stal,
Dziewczęta zerkają zza płota,
A oczy ich dumnie utkwione są w dal,
Piechota, ta szara piechota!
(…)
Nie grają im surmy, nie huczy im róg,
A śmierć im pod stopy się miota,
Lecz w pierwszym szeregu podąża na bój
Piechota, ta szara piechota.
Refren:
Maszerują strzelcy, maszerują,
Karabiny błyszczą, szary strój,
A przed nimi drzewce salutują,
Bo za naszą Polskę idą w bój!

PIECHUR
sł. Rajmund Bergel; muz. Władysław Jeziorski
Wielkie nazwiska i wielkie imiona
Utrwali pamięć w księgach i marmurze,
Lecz twoje imię w zapomnieniu skona,
Szary piechurze.
Że ukochałeś żołnierską swobodę,
Żeś sławę swoją dźwigał w ran purpurze,
Lichą mogiłę zdobędziesz w nagrodę,
Szary piechurze. (…)
W kurhanach cichnie twoja dola krwawa,
Krzyże się na nich rozsiądą jak stróże
I jeno w pieśni żyć będzie twa sława,
Szary piechurze.
Inne twe laury i inna twa sława,
Trwalsza nad zgłoski i wyryte w marmurze,
Bo Polska w czynach twoich zmartwychwstała,
Szary piechurze!

JAK DOBRZE NAM
sł. i muz. autor nieznany
Jak dobrze nam zdobywać góry
I młodą piersią chłonąć wiatr.
Prężnymi stopy deptać chmury
I palce ranić o szczyt Tatr
(…)
Jak dobrze nam głęboką nocą
Wędrować jasną wstęgą szos,
Patrzeć jak gwiazdy niebo złocą
I dumać, co przyniesie los.
(…)
Jak dobrze nam, po wielkich szczytach
Wracać w doliny, w progi swe,
Przyjaciół jasne twarze witać,
O młoda duszo raduj się.
(...)
Mieć w uszach szum,
strumieni śpiew,
a w żyłach roztętnioną krew.
Hejże hej! Hejże ha!
Żyjmy więc póki czas,
Bo kto wie, bo kto zna,
Kiedy znowu ujrzę was.

PYTANIA Cykl 1.
Wiersz 1:
A)     Do jakich wydarzeń historycznych nawiązuje poetka w wierszu?
Wiersz 2:
A)    Kto i w którym roku utworzył oddział wojskowy, o którym mowa
w utworze?
Wiersz 3:
A)    Jakie hasło z okresu powstania listopadowego brzmi w tej pieśni?
Wiersz 4:
A)    Co oznacza w wierszu słowo „wiara”?
Wiersz 5:
A)    Kto to szyldwach?
B)    Co to Samosierra? Co się tam stało?
Wiersz 6:
A)    Podczas jakich wydarzeń w Polsce po odzyskaniu niepodległości ta pieśń była szczególnie popularna?
Wiersz 7:
A)    Z jakiej okazji został napisany ten utwór?
B)    Jakie miasto określamy mianem „gród Przemysława”
Wiersz 8:
A)    Dlaczego mówimy „szara piechota”?
Wiersz 9:
A)    Zacytuj, jakie są największe zasługi żołnierza Legionów Polskich?

Uwaga!!! Konkurs
TYDZIEŃ BIBLIOTEK
pod hasłem
(Do) wolność czytania
czyli     można czytać na różne sposoby,
           to wolność myślenia, interpretacji,
           kreatywność ...


Uwaga!!! Konkurs
Zrób zdjęcie obrazujące wybrany cytat (dostępne na stronie internetowej zakładka biblioteka),
Nadaj tytuł, np numer cytatu i wyślij na podany adres mailowy:
zdjecie_cytat@wp.pl
Liczy się trafność i oryginalność ujęcia tematu.

cytat 1:                                      cytat 2:
"Był bal wśród kwiatów,             "Przybiegło lato
szukano królowej.                       w czerwonej sukience,
Lecz trudny był wybór                 talizman miało na szyi,
wśród kwiatów tysięcy.               a w nim przydrożny kamień.
Ten jest podobny                        Siadło zmęczone na progu domu
do secesji nowej,                        i zasnęło na chwilę...."
a tamten ma znowu                                              [M.Ostrowska]
uśmiech za dziecięcy."
[M.Pawlikowska-Jasnorzewska]

cytat 3:
"...wiatr odchylił nagle luźne pędy...pod bluszczem zamajaczył jakiś kulisty kształt. Była to gałka od furtki... bluszcz tworzył tu gęstą zasłonę...drewnianej furtki i metalowych okuć. Był to zamek w furtce niedostępnego od dziesięciu lat ogrodu."
[F.H.Burnett "Tajemniczy ogród"]
     Ewa Dąbrowska, Joanna Pietrzykowska, Monika Żalik

REGULAMIN KONKURSU
"100 wierszy
na stulecie niepodległości"

Czas trwania: maj – listopad 2018 r.

Cel konkursu:
    • uczczenie setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę
    • propagowanie polskiej poezji patriotycznej
    • utrwalanie patriotyzmu
     
Wiersze będą ukazywać się cyklicznie (10 razy) na gazetkach (biblioteka, wejście do szkoły) oraz na stronie internetowej szkoły – zakładka biblioteka.

Co trzeba zrobić:
    • przeczytać wiersze,
    • wykonać zadania dotyczące wierszy,
    • zapisać odpowiedź na niedużych kartkach i wrzucić do skrzynki w bibliotece,
    • bardzo mile widziane jest czytanie i rozwiązywanie zadań wspólnie z rodzicami.

Co można uzyskać:
    • w jednym cyklu losowanie 5 osób, które otrzymają ocenę celującą z języka polskiego (warunkiem poprawność odpowiedzi),
    • kartki z odpowiedziami tych osób wracają do skrzynki,
    • po zakończeniu konkursu ((listopad 2018 r.) losowanie osób, które udzieliły najwięcej poprawych odpowiedzi – nagrody rzeczowe.

ZACHĘCAMY DO UDZIAŁU.
  Ewa Dąbrowska, Joanna Pietrzykowska, Monika Żalik

ŚWIĘTO KSIĄŻKI DLA DZIECI
Można powiedzieć, że z okazji swego święta książki zaprosiły dzieci do siebie. Najpierw uczniowie przekroczyli tajemnicze drzwi szafy i znaleźli się w Narnii. Tam "Łucja" przeczytała im fragment opisujący karła. Zadaniem słuchaczy był wybór właściwej ilustarcji jego przedstawiającej. Dodać należy, że rysunki wykonała Eliza Hadrysiak uczennica klasy drugiej gimnazjum. Badrzo Jej dziękujemu, to nie była pierwsza praca Elizy. Następnie dzieci przyjęła "księżniczka na ziarnku grochu" i poprosiła, aby wśród zbioru różnych ziarenek odszukały groch, a także nazwały wszystkie  znajome sobie. Niektóre dzieci radziły sobie doskonale nawet z kminkiem, gorczycą itp. Kolejny krok i uczniowie znaleźli się w krainie Smerfów. Tutaj musieli przyporządkować nazwisko Smerfa do opisu charakteryzującego postać. Szybko poradzono sobie z zadaniem i już dzieci witały się z "Alicją z Krainy Czarów". Kilka chwil wcześniej był tam też Kapelusznik, ale pozostał po nim tylko kapelusz. Przydał się on do zabawy zręcznościowej, czyli rzucania woreczkiem z grochem do celu. Kapelusz zaczarowany i nie zawsze woreczek lądował w jego wnętrzu, więc tym większa była satysfakcja, gdy się udało. Potem swoje zadania przedstawiła  dzieciom "Pchła Szchrajka". Ta miła "oszustka" zamieniła niektóre przedmioty i trzeba było odnaleźć te, które znalazły się w zbiorze niewłaściwie. Trudność konkurencji zwiększała konieczność uzasadnienia wybóru. Zabawie przyglądała się "Kicia" z wiersza "Rzepka" Jana Brzechwy i zaproponowała uczniom nową konkurencję. Przedstawiła zdjęcia wszystkich bohaterów zmagających się z wyrwaniem rzepki i zaproponowała ułożenie ich według kolejności. Na koniec zabawy jeszcze wizyta u "Koziołka Matołka", który czekał na dzieci ze swym tobołkiem pełnym rzeczy przydatnych w podróży. I właśnie takie było zadanie – odgadnąć, jakie to przedmioty. Bardzo miłe jest, że wielu uczniów wymieniało, że na pewno znajduje się tam książka.
W literckie postaci wcieliły się uczennice klasy drugiej gimnazjum i klasy siódmej, należące do kółka bibliotecznego: Patrycja Błocian, Karolina Grześkowiak, Eliza Hadrysiak, Zuzia Jankowiak,  Asia Rosińska, Zuzia Siniecka i Wiktoria Zakrzewska. Poradziły sobie doskonale. A uczestnikami zabaw byli uczniowie oddziału zerowego i klas 1-3 szkoły podstawowej.

   Ewa Dąbrowska


KWIETNIOWE ŚWIĘTA KSIĄŻEK




WYBORY KSIĄŻEK
    "Czytanie zawsze powinno kojarzyć się dziecku z radością, nigdy z nudą, przymusem lub karą" mówią dorośli. Jeśli znajdować przyjemność w czytaniu, to tylko czytając to, co się lubi i podoba. Musimy więc wiedzieć, jakie książki mogą być za takie uznane przez naszych uczniów. Należało im dać sposobność wyrażenia swoich ocen i propozycji w tym temacie. Społeczność szkolna mogła wziąć udział w akcji "Wybory książek". Uczniowie oddawali głosy na tytuły zasugerowane, czyli takie, które podano na podstawie "złotych list książek" opracowanych przez znawców literatury lub list rówieśników czytających wiele i chętnie. Mogli również podać swoje propozycje tytułów. Wśród wybranych przez uczniów są książki przygodowe, z gatunku fantasy i o tematyce ważnej dla ich wieku. Podano wiele tytułów znanych ze względu na projekcje filmowe, nie zawsze przeznaczone dla uczniów. Lista, którą razem z uczniami stworzyliśmy, pomoże nam w zakupie książek do bilbioteki. Mogliśmy też poznać zainteresowania użytkowników biblioteki, a może i rozwinąć ich ciekawość czytelniczą.

   Ewa Dąbrowska

NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA
Od 2015 roku realizowany jest rządowy program wspierania w latach 2016-2020 organów prowadzacych szkoły w zakresie rozwijania zainteresowań uczniów poprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wsród dzieci i młodzieży. Pieniądze, jakie można otrzymać, należy przeznaczyć na zakup nowości wydawniczych. Celem główym programu jest uatrakcyjnienie księgozbioru bibliotek oraz wzmocnienie potencjału i roli bibliotek. Działania w tym zakresie nazwano: "Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa" i opatrzona takim logo.

Nasza Szkoła po raz trzeci złożyła wniosek o wsparcie finansowe. W tym roku powodzenie! Otrzymamy pieniądze.
   Ewa Dąbrowska


WIOSNA, WIOSNA...
    Nadeszła wiosna. Czas prac w ogródkach. W szkolnej bilbiotece można znaleźć wiele poradników dotyczących uprawy i pielęgnacji roślin. Zostały one zakupione przy okazji tworzenia szkolnego arboretum. Warto w swoich działaniach podeprzeć się fachową literaturą. Książki są doskonale wydane, kolorowe, z pięknymi zdjęciami. Wśród autorów np. Witold Czuksanow. Zachęcamy do lektury!

   Ewa Dąbrowska


DZIEŃ POEZJI
  To spotkanie odbyło się z kilku powodów. Po pierwsze chcieliśmy sprawdzić słuszność słów: "Z odrobiną poezji życie ma lepszy smak". Sprzyjał temu dzień 21 marca, bo każdego roku obchodzimy wtedy Światowy Dzień Poezji. Wierszy napisano wiele, ale my wybraliśmy mistrza Wojciecha Młynarskiego. Skłoniła nas do tego rocznica niestety smutna, jednak doniosła – pierwsza rocznica śmierci poety
i autora ponad dwóch tysiecy piosenak, a także samego wykonawcy piosenek. Spotkanie z poezją i piosenkami Młynarskiego odbyło się w szkolnej bibliotece. Utwory czytali i śpiewali uczniowie uczęszczający na kółko biblioteczne: Patrycja Błocian, Karolina Grześkowiak, Eliza Hadrysiak, Zuzia Jankowiak, Patryk Juskowiak, Kasia Kaczmarek, Asia Rosińska, Wiktoria Zakrzewska i gościnnie Zosia Stachowiak oraz kilku chłopców z klasy drugiej gimnazjum. Przybyli goście mogli usłyszeć między innymi takie teksty: "Kocham cię, życie", "Lubię wracać tam", "Chirurgia plastyczna", "Po co babcię denerwować?", "Niewielkie słowo przyzwoitość". Radość sprawiły słuchaczom wyśpiewane piosenki. Arek Dudkowiak, Sebastian Kamieniarz i Michał Pindara zaśpiewali "Przepiękną wiolonczelistkę", Patrycja Błocian - "Balladę o Dzikim Zachodzie", a Zuzia Jankowiak -"Nie mam jak u mamy" i "Wszystko mi mówi, że mnie ktoś pokochał". Słowo wsparł obraz prezentacji o życiu i twórczości Wojciecha Młynarskiego odtwarzanej w trakcie spotkania. Julka Raburska i Dominika Ratajczak zadbały o klimatycznie przystrojone stoły, co z pewnością tworzyło dobrą atmosferę do poetyckich uniesień.
    W nawiązaniu do wiersza pt. "Moje życie, twoje życie" powstał pomysł krótkich warsztatów rękodzielniczych. Wykonaliśmy minikokardki, wykorzystując widelec i wstążkę. Wszystkim się udało, a na twarzach "twórców" po wcześniejszym zwątpieniu malowała się satysfakcja i zadowolenie.
    Było też coś dla ciała. Posililiśmy się owocowymi koktailami o smakach, które mogły zadowolić każdego, powstawały bowiem z indywidualnie mieszanych składników. Tę część spotkania umilały odtwarzane piosenki samego Wojciecha Młynarskiego. Nikt nie spieszył się do domu, trwały rozmowy, wymiana wrażeń i uśmiechów, co można chyba wziąć za dobrą monetę, że spotkanie było udane. Powstał nawet pomysł na bohatera następnego wieczorku, ale o tym we właściwym czasie.

   Ewa Dąbrowska, Joanna Pietrzykowska, Monika Żalik

PIERWSZAKI CZYTELNIKAMI
CZYTANIE KSIĄŻEK TO NAJPIĘKNIEJSZA ZABAWA...

"Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła." powiedziała nasza noblistka Wisława Szymborska.
Jeśli więc uczniowie klasy pierwszej mieli zostać przyjęci do grona czytelników naszej szkoły, musiało to odbyć się w atmosferze zabawy. Uroczystość, na którą oprócz pierwszoklasistów przybyli uczniowie oddziału zerowego oraz uczniowie klasy drugiej i klas trzecich, odbyła się w Stumilowym Lesie (oczywiście przy pomocy dekoracji i wyobraźni). Uczestnicy wysłuchali kilku fragmentów opowiadań o Kubusiu Puchatku a następnie wzięli udział w wielu zabawach, podczas których odgadywali, co może być prowiantem, liczyli ślady Kubusia i Prosiaczka oraz poprawiali napis na drzwiach Sowy Przemądrzałej. Natomiast najważniejsi goście, czyli pierwszoklasiści, zgodnie z wybraną opaską stawali się Prosiaczkami, Kłapouchymi, Puchatkami, Sowami lub Pszczołami i brali udział w odpowiednich konkursach. Odgadywali, co znajduje się w kieszeni fartuszków, jakie zwierzątko odbija się w wodzie, układali zdjęcie Puchatka podarte przez Łasiczkę, doklejali ogon Kłapouchemu i tworzyli plaster miodu. Było dużo zabawy, śmiechu i radości.  Miejmy nadzieję, że uczniom czytanie będzie już zawsze kojarzyło się z przyjemnością.
Spotkanie miało miejsce 7 lutego.
    Natomiast dzień później uczniowie klasy pierwszej zapoczątkowali swoje wizyty w bibliotece. Wypożyczyli po raz pierwszy książki, dowiedzieli się, jak w bibliotece należy się zachowywać, jak dbać o książki. Najważniejsze jest jednak to, aby rozumieli, jak ważne w życiu jest czytanie książek.

   Ewa Dąbrowska


PUCHATKOWE NAGRODY ROZDANE
Za udział w konkursie cytatów z opowiadania pt. "Kubuś Puchatek" nagrody otrzymali:
    • Justyna Wilczkowiak
    • Patrycja Błocian
    • Igor Biernaczyk
oraz
    • cała klasa III b (wszyscy uczniowie wzięli udział w konkursie).
 Uczniowie, którzy najlepiej rozwiązali  testy słuchania/czytania ze zrozumieniem otrzymali piątki z języka polskiego.
   Ewa Dąbrowska


MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KUBUSIA PUCHATKA
Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka zawsze przypada 18.stycznia, ponieważ tego dnia 1882 roku urodził się pisarz Aleksander Alan Milne - twórca misia o bardzo małym rozumku. Autor, przypatrując się zabawie swojego synka Krzysia i jego fascynacji misiem, którego podarowała mu mama na pierwsze urodziny, wpadł na pomysł napisania książki dla niego, która stała się szybko nieśmiertelnym klasykiem literatury dziecięcej.
    Aby uczcić to Święto, w naszej szkole odbyły się puchatkowe zabawy i konkursy. Dzieci z oddziału przedszkolnego obejrzały teatrzyk kamishibai o Puchatku spieszącym z pomocą. Zwrócić  uwagę należy na fakt, że ilustracje do teatrzyku wykonała uczennica klasy drugiej gimnazjum Eliza Hadrysiak. Obrazki są  ładne i staranne, a uczniom bardzo się podobały. Dziękujemy Elizie!
    Na szkolnym korytarzu zostały wywieszone najładniejsze cytaty z opowieści o Kubusiu. Konkurs polegał na wypisaniu zaznaczonych liter i złożeniu ich w hasło będące określeniem Puchatka. Udział mogli wziąć wszyscy.
    Na lekcjach języka polskiego uczniowie słuchali fragmentu lektury o Kubusiu, następnie rozwiązywali krzyżówkę, odpowiadali na pytania lub wypełniali testy czytania ze zrozumieniem. Wszystko po to, by zachęcić do czytania tej wesołej ale też mądrej książki, jak również do czytania w ogóle.

   Ewa Dąbrowska, Joanna Pietrzykowska, Monika Żalik


NADCHODZI DZIEŃ KUBUSIA PUCHATKA




CZYTAMY MŁODSZYM
Kontynuujemy akcję promującą czytelnictwo w szkole. Obejmuje ona uczniów oddziału przedszkolnego i klas 1-3 szkoły podstawowej oraz wybranych uczniów klas starszych, którzy czytając, sami ćwiczą tę umiejętność, a także poznają literaturę i warsztat literacki twórców. Dobór tekstów do czytania dostosowany jest do preferencji czytelniczych dzieci. Obecnie czytamy opowiadania o tematyce świątecznej. Wiktoria Zakrzewska przedstawiła uczniom opowiadanie pt. "Pomocnik świętego Mikołaja", a Patrycja Błocian wprowadziła słuchaczy w magiczny świat ukazany w opowiadaniu pt. "Kiedy święty Mikołaj spadł z nieba". Głośne czytanie przyjmowane jest z dużym zainteresowaniem i podoba się młodszym dzieciom.
Jednocześnie niech będzie inspiracją do przeczytania wymienionych książek przez innych.









   Ewa Dąbrowska


WIZYTA MISIA PADDINGTONA
Każdy kiedyś był dzieckiem, więc Święto Pluszowego Misia obchodzili również uczniowie klas starszych. Część lekcji wychowawczej w dniu 27 listopada "przeprowadzili" Miś Paddington i Judyta córka państwa Brown. Miś opowiedział o kilku swoich przygodach, które opisane zostały w książce Michaela Bonda pt. "Paddington". W role Misia i Judyty wcielili się: Patrycja Błocian i Karolina Jakubowska,  Marta Ostropolska i Iza Kowalczyk, Eliza Hadrysiak i Kasia Kaczmarek, Arek Dudkowiak i Zuzia Jankowiak, Zosia Stachowiak i Marcelina Gajewska, oraz Wiktoria Zakrzewska i Karolina Grześkowiak. Uczniowie mogli poznać jeszcze jednego "misiowego" bohatera, zainspirować się do przeczytania książki i słuchając, dobrze się bawić, ponieważ Miś Paddington miał skłonność, by wplątać się w dość zwariowane przygody.

   Ewa Dąbrowska


CZEGO MOŻE NAUCZYĆ PLUSZOWY MIŚ
Pluszowy miś to przyjazna postać, mająca niewątpliwy wpływ na dzieci. Jest bohaterem wielu bajek i historii książkowych. Miś śmieszy, bawi i uczy, by dziecko mogło w miły sposób opanować wiele trudnych umiejętności. Przykładem takiej wesołej nauki  było spotkanie uczniów klas 0 -3 naszej szkoły podstawowej z Misiem Uszatkiem. Działo się to z okazji Światowego Dnia Pluszowego Misia i 60. urodzin Misia Uszatka. W bohaterów bajki Czesława Janczarskiego wcielili się uczniowie klasy drugiej gimnazjum – członkowie kółka bibliotecznego.
Eliza Hadrysiak – Miś Uszatek
Karolina Grześkowiak - Lala
Zuzia Jankowiak – Pies Kruczek
Kasia Kaczmarek – ciocia  Chrum-Chrum
Asia Rosińska – Zajączek
Wiktoria Zakrzewska – Lala Różą
Patryk Juskowiak – Prosiaczek Różowy Ryjek
Nikodem Krauze – Pajacyk Bimabambom
Odegrali kilka scenek: o tym jak przykro było Misiowi w sklepie, gdy nikt się nim nie interesował i dlaczego miał oklapnięte uszko, jak zaprzyjaźnił się z Kruczkiem, Prosiaczkiem i Lalami oraz Pajacykiem, jak uleczył Zajączka i opowiedział o Cioci Chrum-Chrum... A wszystko po to, by utwierdzić młodych widzów w przekonaniu, że "DOBRZE MIEĆ PRZYJACIELA". Aktorzy otrzymali brawa, podziękowania pani Dyrektor i punkty z zachowania. Widzowie rozchodzili się do klas zadowoleni i przekonani, że MIŚ jest potrzebny dzieciom.

   Ewa Dąbrowska


RAZ W ROKU WSZYSCY PAMIĘTAJĄ O SWOICH PLUSZOWYCH MISIACH





TEATRZYK KAMISHIBAI W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM
Drewniana skrzyneczka i ilustrowane karty to wstęp do magicznego teatrzyku kamishibai. Tym razem dzieci z oddziału przedszkolnego mogły obejrzeć i posłuchać opowiadania o przygodach trola Alojzego i jego przyjaciół. Poznały nowe słowa i przykłady właściwej rywalizacji. Wszyscy słuchali uważnie i bezbłędnie odpowiadali na pytania dotyczące treści.

















   Ewa Dąbrowska


OBCHODY MIĘDZYNARODOWEGO MIESIĄCA BIBLIOTEK SZKOLNYCH W NASZEJ SZKOLE
Jak co roku, październik minął świątecznie w szkolnej bibliotece. Przypada bowiem wówczas międzynarodowe Święto. Hasło tegorocznego Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych brzmiało "Książka nas łączy".
Celem tej akcji jest promocja biblioteki szkolnej i jej działań oraz propagowanie zainteresowania książką. 
Z okazji Święta ogłoszono kilka konkursów. Uczniowie klas 4-7 szkoły i gimnazjum mogli zmierzyć się z trudną ale dowcipną formą literacką, jaką są "MOSKALIKI", na temat szkoły, czytania, uczenia się itp. Cenne w tej zabawie jest wspólne działanie z rodzicami, dziadkami i innymi członkami rodziny. Powstały między innymi takie DZIEŁA:

"Kto powidział, że czytanie
to zadanie jest dla moli,
ten dostanie tęgie lanie
na rynku w Stalowej Woli."            Zuzia Hemmerling kl. 2 sp


"Kto powiedział, że czytanie
książek, to jest sprawa wielka,
kto nie czyta, ten upadnie
i do piekła z diabłem wpadnie"        Filip Matyla kl. 3b sp

"Kto powiedział, że szkoła
nie jest dla niego dobrą parą,
ten zarobi dużego guza
w bramie pod leszczyńska farą."        Igor Biernaczyk kl. 4a sp

"Kto powiedział, że czytanie
nie wpływa na kształtowanie,
ten niech prędko zmieni zdanie,
bo mu w szkole sprawię lanie."        Michał Maślonka kl. 5b sp

"Kto powiedział, że w szkole jest żle,
z tym się zgodzić nie mogę wcale,
bo ja w szkole czuję się wspaniale,
z nauczycielami i kolegami dogaduję się doskonale."    Marysia Skrobała kl. 5b sp


"Kto powiedział, że w szkole fajnie może być,
ten chyba nie wie, jak trudno dziś uczniem być,
co dzień mnóstwo wiadomości przekazują nam nauczyciele,
potem nas czeka tylko nauka, za to czasu wolnego niewiele."    Piotr Skrobała kl. 4b sp


"Kto powiedział, że lektury
miłe są jak odpoczynek,
kotka pozna wnet pazury
przy kaplicy sióst Faustynek"        Asia Rosińska kl. 2 gimn.



"Kto powiedział, że czytanie
głęboką senność budzi w nas,
tego zmeczy łaskotanie,
gdy podąży w głęboki las."            Wiktoria Zakrzewska kl. 2 gimn.


"Kto powiedział, że uczniowie
są dla innych groźni wielce,
tego dręczą mysli srogie,
gdy spogląda na widelce."            Zosia Stachowiak kl. 2 gimn.           



Przez cały miesiąc w bibliotece szkolnej można było oglądać wystawę pt. "Robale, robaki i robaczki Jana Marcina Szancera". W tym roku przypada bowiem115 rocznica urodzin tego znanego ilustratora książek dla dzieci. Uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej mogli też obejrzeć prezentację dotyczącą twórczości Szancera. Wszyscy pełni uznania dla talentu ilustratora mogli spróbować swoich sił w plastycznej rywalizacji konkursowej. Należało wykonać rysunek do fragmentu wiersza Jana Brzechwy pt. "Za króla Jelonka", wzorując się na obrazkach mistrza Szancera. Wyróżniono następujących uczniów (zdjęcia rysunków poniżej):
•    Filip Matyla kl. 3b sp.
•    Igor Biernaczyk kl. 4a sp.
•    Filip Niedzielski kl. 3a sp.
•    Natan Szulczyński kl. 3b sp.
Bardzo ładne prace wykonali również:
•    Ewelna Józefiak kl. 3b sp.
•    Anna Pawłowska kl. 3b sp.
•    Joanna Zep kl. 3b sp
•    Dawid Wojnowski kl. 3b sp.
Wszyscy uczniowie otrzymali pochwały i punkty z zachowania. Zapraszamy do zabawy w przyszłym roku.

   Ewa Dąbrowska


PAŹDZIERNIK, a więc .... MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH


 


CZYTANIE
W tym roku Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania obchodziliśmy w dniu 29 września. To Święto zostało ustanowione z inicjatywy Polskiej Izby Książki w 2001 roku. Data 29 września odnosi się do urodzin Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży. Wiemy, że czytanie komuś na głos stymuluje jego rozwój, wzbogaca słownictwo i pobudza wyobraźnię. Głośno czytać więc należy – i tak działo się w naszej Szkole. Na lekcjach języka polskiego głośno czytali rodzice i uczniowie. W oddziale przedszkolnym jesienne wierszyki Wandy Chotomskiej czytała pani bibliotekarka. Potem dzieci zatańczyły w rytm piosenki pt. „Pociąg do książki”. Uczniom klasy pierwszej szkoły podstawowej bajeczki czytały uczennice gimnazjum, które przygotowały też różne zabawy do tekstów książeczek. W klasie drugiej czytała mama, pani Hanna Hemmerling. W klasie trzeciej a – pani Magdalena Szymańska z Rydzyńskiego Ośrodka Kultury. W klasie trzeciej b – pani Kornelia Bocianowska. W klasie czwartej a książkę pt. „Dzienniczek cwaniaczka” czytała uczennica Nikola Józefiak. W klasie czwartej b książkę pt. „Czerwone krzesło” czytał uczeń Piotr Skrobała. W klasie piątej a książkę pt. „Feliks, Net i Nika” czytał uczeń Kamil Rosik. W klasie piątej b książkę pt. „Pajączek na rowerze” czytała uczennica Patrycja Zep. W klasie szóstej książkę pt. „Koszmarny Karolek” czytała uczennica Karolina Śmieszała. W klasie siódmej książkę pt. „Kamień filozoficzny” o Harrym Potterze czytała uczennica Patrycja Błocian. Natomiast w gimnazjum w klasie drugiej książkę pt. „Świat nocy” z serii „Wybrani” czytała uczennica Wiktoria Zakrzewska, a w klasie trzeciej – uczennica Roksana Pruchnik czytała książkę pt. „Jego wysokość Longin”. Na przerwie śniadaniowej wszyscy mieli okazję wysłuchać nadawaną przez szkolny radiowęzeł audycję na temat zalet czytania wzbogaconą piosenkami.

   Ewa Dąbrowska, Joanna Pietrzykowska, Monika Żalik


GŁOŚNE CZYTANIE





KONKURS CZYTELNICZY
Kuratorium Oświaty w Poznaniu ogłosiło konkurs pt. „Przeczytałeś? – Namaluj! Scena z mojej ulubionej książki”. Nasza Szkoła wzięła w nim udział. Prace wykonało wielu uczniów – indywidualnie lub na kółku plastycznym. Zaangażowali się także rodzice, którym bardzo dziękujemy. Wszystkie prace były ładne, jednak wybrać można było tylko dwie i te zostały wysłane do Kuratorium. Twórcami tych rysunków są: Szymon Naskręt z klasy drugiej szkoły podstawowej i Dominika Ratajczak z klasy siódmej. Szymon narysował ilustrację do książki Wandy Chotomskiej pt. „Smok ze smoczej jamy”, natomiast Dominika wybrała książkę Lemony Snicketa pt. „Przykry początek” z „Serii niefortunnych zdarzeń”. Gratulujemy!!! Tuż za zwycięskimi pracami znalazły się rysunki uczniów: Kasi Mani, Filipa Matyli, Oskara Sadowskiego, Julii Raburskiej, Patrycji Błocian i Elizy Hadrysiak. Pozostałe prace też są ważne, ponieważ pokazują dziecięce starania. Wszystkie ilustracje (oprócz wysłanych) można obejrzeć w szkolnej bibliotece. Zapraszamy.

Katarzyna Mania. Klasa II SP

Oskar Sadowski. Klasa II SP

Szymon Naskręt. Klasa II SP

Filip Matyla. Klasa IIIB SP

Patrycja Błocian. Klasa VII SP

Julia Raburska. Klasa VII SP

Dominika Ratajczak. Klasa VII SP

Eliza Hadrysiak. Klasa II Gimn
   Ewa Dąbrowska

'WIELKIE PORUSZENIE, CZYLI NOC BIBLIOTEK W NASZEJ SZKOLE
Wielkie – bo próbowaliśmy poruszyć czytaniem wszystkie zmysły i chęć do działania. Naszą „Noc” rozpoczęliśmy o godzinie 18.00 także od „Lokomotywy” Tuwima. Nie było to tylko czytanie wiersza, ale inscenizacja. Tekst został podzielony na role, trzeba było uważać, aby w odpowiednim momencie swoją kwestię powiedzieć. pokazać (przygotowano sporo rekwizytów) lub wyartykułować.
Było przy tym dużo zabawy. Następnie obejrzeliśmy prezentację na temat bohatera książki pt. „Poza horyzonty” – Jaśka Meli, czytaliśmy ciekawe fragmenty opowieści i zastanawialiśmy się, czego postawa bohatera może nas nauczyć. W toku dyskusji wyciągnęliśmy interesujące wnioski. Prezentacji było jeszcze kilka: o łapaczach snów i o cyklu „Jeżycjada”, by zapoznać uczestników z czekającymi ich zadaniami.
By pofolgować zmysłom smaku i nabrać sił, smażyliśmy naleśniki (ciasto i nadzienie robione przez uczestników), które układaliśmy na wzór wymyślony przez Idę z powieści Małgorzaty Musierowicz. „Paluszki Aspazji” wszystkim bardzo smakowały. Śpiew sprzyja integracji i miłej atmosferze, więc podjęliśmy działania, by poruszyć chęć do tej formy aktywności. Zespołowo lub indywidualnie do linii melodycznej śpiewaliśmy piosenkę pt. „Jadę pociągiem prawdziwym”, a ponieważ trudno było poprzestać na jednej melodii, chętnie kontynuowaliśmy działanie w formie karaoke. Przyszedł też czas na poruszanie szarych komórek. Łatwe a zarazem trudne było ułożenie opowiadania o tematyce podróżniczej lub kryminalnej składające się z czterech słów. Wyszukiwanie słów najdobitniej wyrażających myśl pochłonęło wszystkich na jakiś czas. Fuzji smaków dopełniło smakowanie (nie jednej) pizzy z dodatkami według indywidualnych upodobań, wcześniej zagniecionej przez kilka uczennic. Wesoła atmosfera wskazywała z góry, że trudno będzie poruszyć chęć do snu. Działaniem w tym kierunku było tworzenie łapaczy snów. Powstały piękne ozdoby, które zawisły w sali przeznaczonej do spania. Tam też obejrzeliśmy film pt. „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai: Stella Nostra”. Później rozmowom, dowcipom i żartom zdawało się, że nie będzie końca. Jednak stopniowo cichły i uczestnicy „Nocy Bibliotek” po kolei zapadali w sen. Od czasu do czasu tylko dał się słyszeć szelest nieładnych snów spływających po piórkach łapaczy snów, ale rzadko, ponieważ po takim spotkaniu można było mieć wyłącznie piękne sny.
Trzeba dodać, że opanowaliśmy pomieszczenie biblioteki szkolnej, korytarz i kilka sąsiednich sal, co umożliwiło nam podejmowanie tak różnorodnych działań.
W naszej akcji uczestniczyło 18 uczniów i 4 osoby dorosłe. Było „wielkie poruszenie”, …”wszyscy dobrze się bawili” i … nie było wyjątku.

Ewa Dąbrowska, Katarzyna Marciniak,
Joanna Pietrzykowska, Monika Żalik


NADCHODZI NOC BIBLIOTEK


   Ewa Dąbrowska

KONKURS FOTOGRAFICZNY
Uczniowie klasy 4 a i 5 szkoły podstawowej wzięli udział w konkursie fotograficznym
pt. „Książka ładnie pokazana” ogłoszonym z okazji Tygodnia Bibliotek. Oto ich zdjęcia. Wszystkie są bardzo ładne. Młodzi fotografowie nagrodzeni zostali punktami i pochwałami z zachowania.

   Ewa Dąbrowska

TYDZIEŃ BIBLIOTEK W ... BIBLIOTECE OCZYWIŚCIE!
Tydzień Bibliotek w tym roku przebiegał pod hasłem „Biblioteka. Oczywiście!”. Działania realizujące tę myśl przewodnią miały uświadamiać wszystkim, że zwiększa się zakres działań biblioteki. Można w niej nie tylko czytać i obcować z książką, ale też obejrzeć film czy wystawę, spotkać się z przyjaciółmi, śpiewać, grać w gry planszowe, dzielić się pasjami i podejmować wiele innych form realizacji w zakresie edukacji kulturalnej i uczestnictwa w kulturze.

W naszej bibliotece szkolnej z okazji Tygodnia Bibliotek odbyły się spotkania dla klas: IV a, IV b i V szkoły podstawowej. Uczniowie mogli obejrzeć wystawę ładnych ekspozycji książki. W związku z tym został ogłoszony konkurs fotograficzny na podobne wyeksponowanie książek. Poza tym uczyli się korzystać z księgozbioru podręcznego, wcielali się w postaci z obrazu i fotografii, kontemplowali wiosenny śpiew słowika, a na podstawie filmu pt. „Jaś Fasola w bibliotece” wyciągali wnioski, jak nie należy zachowywać się w bibliotece. Zajęcia rzeczywiście wykraczały poza kanon biblioteczny i mogły przekonać do słów: Biblioteka? Oczywiście!

   Ewa Dąbrowska

TYDZIEŃ BIBLIOTEK 08.05-15.05


   Ewa Dąbrowska

ŚWIĘTO KSIĄŻKI DLA DZIECI
2 kwietnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci, który ustanowiono w celu promowania literatury i zachęcania najmłodszych czytelników do sięgania po książki. Data, jaką wybrano na świętowanie, nie jest przypadkowa – to dzień urodzin duńskiego pisarza Hansa Christiana Andersena, którego baśnie są znane dzieciom na całym świecie.
W obchody tego Święta włączyła się również nasza biblioteka szkolna, przygotowując spotkania dla uczniów najmłodszych klas. I tak uczniowie oddziału przedszkolnego i klasy pierwszej dzięki książce Grzegorza Kasdepki pt. „Detektyw Pozytywka” przenieśli się w świat zagadek i tajemnic. Najpierw rozwikłali tajemnicę „pogarszającego się” wzroku bohaterki opowiadania, następnie rozwiązali kilka zagadek, co pozwoliło im rozszyfrować hasło. To z kolei pozwoliło na otwarcie skrzyni pełnej skarbów, czyli… pięknych, nowych i ciekawych książek dla dzieci. Dzieci mogły wybrać sobie książkę do poczytania i do potańczenia w rytm piosenki pt. „Pociąg do książek”, co jednak uniemożliwiły problemy techniczne. Taniec więc przed nami.
Uczniowie klas drugich i trzecich szkoły podstawowej uczestniczyli w innych zajęciach. Poznali lub przypomnieli sobie baśń Andersena pt. „Krzesiwo”, którą wysłuchali z audiobooka. Bawili się w aktorów odgrywających sceny z baśni, domyślając się również, jaki jest ciąg dalszy przygód bohatera. Dowiedzieli się, co to krzemień i jak działa. Rozwiązali też różne zadania. Z opinii uczestników wynika, że spotkanie się podobało.
Miejmy nadzieję, że takie działania zachęcą dzieci do czytania.

   Ewa Dąbrowska

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KSIĄŻKI DLA DZIECI


   Ewa Dąbrowska

„…IŻ POLACY NIE GĘSI, IŻ SWÓJ JĘZYK MAJĄ!”, CZYLI ŚWIĘTO JĘZYKA OJCZYSTEGO
21 lutego br. obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego – święto proklamowane przez UNESCO w 1999 r. Tego dnia w naszej szkole miało miejsce wiele wydarzeń, dzięki którym chcieliśmy pokazać, że szanujemy i pielęgnujemy język polski.
Uczniowie oddziału przedszkolnego i klasy pierwszej, oglądając teatrzyk KAMISHIBAI, poznali przygody kilku literek (P O L S K A), a także przyswoili sobie pojęcie: język ojczysty. Dla dzieci z klas drugich i trzecich przygotowana została zabawa konkursowa w „łamanie języka”. Trzeba przyznać,
 że wszyscy radzili sobie doskonale z otrzymanymi chwilę wcześniej przykładami łamańców językowych. Gładko wybrzmiały takie wyzwania, jak: „Wyszczerzyła szczeżuja paszczę…, po czym czmychnęła w chaszcze” lub „Szczebiot dzieci i skrzypienie drzwi przeszkadzało nieszczęsnej skrzypaczce w głośnym ćwiczeniu gry na skrzypcach.” Komisja odsłuchująca nagrane występy konkursowiczów miała ogromną trudność w wyłonieniu najlepszych. Stwierdziła, że wszyscy wykonali zadanie wspaniale, wobec czego zwycięzców wybrano drogą losowania. Są to: Lena Adamczak klas II a, Jakub Baksalary klasa II b, Nikola Józefiak klasa III a, Klaudia Kamieniarz klasa III b. Z innym zadaniem zmagali się uczniowie klas czwartych i piątej. Mówi się, że przysłowia są „mądrością narodu”, jednak nie zawsze znaną. Spośród tych, którzy poprawnie uzupełnili zdania wylosowano następujących uczniów: Bartosz Jakubowski i Adam Fiszer z klasy IV a, Patrycja Zep i Łukasz Maćkowiak z klasy IV b oraz Marta Ostropolska i Bartosz Zakrzewski z klasy V. Uczniowie klasy VI wykazywali się znajomością poprawnej polszczyzny: w cudzysłowiu czy w cudzysłowie, ubrać płaszcz czy założyć płaszcz. Trudny jest… język polski. Najmniej błędów popełnili Nina Żalik, Patryk Ryczkowski (1 błąd), Karolina Jakubowska (2 błędy), Patrycja Błocian i Marta Lubiejewska (4 błędy). Natomiast uczniowie gimnazjum zamieniali słowa typowe dla mowy młodzieżowej na język ojczysty. W ten sposób sami uświadomili sobie, że o język polski należy dbać, a dorosłym pomogli, aby nie zachodzili w głowę, co znaczą słowa używane
przez nastolatków. Powstał dzięki temu słowniczek młodzieżowo-polski dla nauczycieli.
Aby nagrodzić trud gimnazjalistów, wyłoniono zwycięzców w kilku kategoriach:
- najwięcej poprawnych odpowiedzi (sprawdzono ze słownikiem PWN) – Bartosz Jagielski i Zofia Łaszczyńska klasa I gimnazjum
- bliski ideału – Michał Kubiak klasa II gimnazjum;
- oryginalność w tłumaczeniu – Piotr Reddig klasa I gimnazjum.
Wszystkim dziękujemy za udział w zabawie. Nagrody-upominki rozdane.

Ewa Dąbrowska, Monika Żalik, Joanna Pietrzykowska

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO


   Ewa Dąbrowska

 Biblioteka czynna

Poniedziałek        8.00 – 14.00
Wtorek            8.00 – 14.00
Środa            8.00 – 14.00
Czwartek        8.00 – 14.00
Piątek             8.00 – 14.00
   Ewa Dąbrowska